انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۹

انتخاب رشته کنکور سراسری

بدون شک یکی از مهم ترین مراحل در زندگی هر شخص انتخاب رشته کنکور سراسری است ، انتخابی که در مراحل بعدی زندگی شخص نیز تاثیر عمده ای خواهد گذاشت بنا براین باید در انتخاب رشته کنکور سراسری نهایت دقت را به عمل آورد ، برای انجام یک انتخاب رشته دقیق و بدون ریسک در کنکور سراسری لازم است تا با مفاهیم و موارد زیادی آشنا شوید،  تجمیع این موارد و اطلاعات در یک مقاله واحد می تواند داوطلب و خانواده اش را برای انجام یک انتخاب رشته دقیق آماده کند به همین منظور مشاوران مبدا مقاله حاضر را به رشته تحریر در آورده اند که حاوی تمام اطلاعات لازم برای انتخاب رشته کنکور سراسری است و موارد مهمی نظیر : قسمت های مختلف کارنامه کنکور سراسری ، دوره های پذیرش ( روزانه ، شبانه ، غیرانتفاعی ، پیام نور،پردیس خودگردان) ، سهمیه های موثر در کنکور سراسری ، دوره های نیمه متمرکز و بدون کنکور ، رشته های بومی و کشوری ، رشته های شناور ، نحوه انتخاب رشته و چینش انتخاب ها ، رتبه های قبولی در دانشگاه های مختلف را توضیح خواهند داد.

جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی مبدأ در خصوص این مطلب، می توانید از سراسر کشور با تلفن ثابت با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

                                                   ۹۰۹۹۰۷۶۵۶۷

                                         تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

گام اول در انتخاب رشته کنکور سراسری

انتخاب رشته کنکور سراسری با همه پیچیدگی ها و چالش های خاص تنها از دوگام اساسی و بزرگ  تشکیل می شود گام اول فهم دقیق اطلاعات مندرج در کارنامه کنکور سراسری و آشنایی با ضوابط پذیرش است و گام دوم نیز آشنایی با رتبه های قبولی رشته های مختلف و چینش انتخاب هاست که در ادامه به تفصیل به شرح هر کدام خواهیم پرداخت.

دانشگاه های دولتی روزانه

دانشگاه های دولتی روزانه که شامل تمام دانشگاه های صنعتی ، جامع و علوم پزشکی می شوند به عنوان پرطرفدارترین گزینه در بین داوطلبان کنکور سراسری به شمار می روند داوطلبانی که وارد دوره روزانه می شوند از پرداخت شهریه معاف هستند و از مزایای تحصیل رایگان استفاده می کنند و معمولا از امکانات رفاهی خوبی نظیر خوابگاه ، وام دانشجویی و.. برخوردار می شوند بدیهی است برای تحصیل در دوره های روزانه بایستی رتبه قابل قبولی در کنکور کسب کرده باشید که بخشی از این رتبه ها را در ادامه ارائه می دهیم.

دانشگاه های دولتی شبانه

دوره شبانه نیز در بسیاری از جهات مشابه دوره های روزانه است ، بر خلاف تصور عوام کلاس های دوره شبانه در ساعات پایانی روز برگزار نمی شود و زمان برگزاری کلاس ها در روز بوده و در اکثر دانشگاه های کشور همزمان با کلاس های دوره روزانه است اما داوطلبان دوره شبانه برای تحصیل ملزم به پرداخت شهریه هستند که این شهریه برای رشته های مختلف متفاوت است نکته مسرت بخش برای داوطلبان دوره شبانه این موضوع است که نام شبانه در هیچ کجای مدرک آن ها درج نخواهد شد ، لازم به ذکر است چنانچه قصد انتخاب دوره های شبانه در شهری غیر از محل سکونت خود را دارید از طریق مشاوران مبدا و یا مطالعه مستقیم دفترچه کنکور سراسری از امکانات رفاهی نظیر خوابگاه ، شام و… اطلاعات حاصل کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری

دانشگاه پیام نور

دانشگاه های پیام نور نیز از طریق کنکور سراسری اقدام به پذیرش دانشجو می کنند برای تحصیل در دانشگاه پیام نور باید شهریه پرداخت کنید اما این شهریه نسبت به شهریه دوره شبانه کمتر است لازم به ذکر است که دانشگاه پیام نور نسبت به دانشگاه های دولتی اعتبار بسیار کمتری دارند اما مورد تایید وزارت علوم هستند.

دانشگاه و موسسات غیر انتفاعی

از تاسیس دانشگاه ها و موسسات غیرانتفاعی چند سالی می گذرد ، موسسات غیرانتفاعی نیز در زمره دانشگاه هایی قرار می گیرند که برای تحصیل در آنها باید شهریه پرداخت نمود شهریه پرداختی در موسسات غیرانتفاعی تقریبا همانند دانشگاه پیام نور است و نسبت به شهریه دوره شبانه کمتر می باشد. اعتبار مدرکی دانشگاه های غیرانتفاعی نیز نسبت به دوره های شبانه به مراتب پایین تر بوده اما مورد تایید وزارت علوم هستند لازم به ذکر است که دانشگاه های غیر انتفاعی دارای سطح بندی هستند که برای اطلاع از سطح علمی آن ها می توانید با مشاوران مبدا در ارتباط باشید.

دانشگاه های پردیس خودگردان

دانشگاه های پردیس خودگردان را می توان به عنوان یکی از پرطرفدارترین داتشگاه های حال حاضر در کشور به شمار آورد این دانشگاه ها علاوه بر داشتن شهریه بالا همواره به عنوان یکی از انتخاب های داوطلبان به شمار می آیند علت این امر وجود رشته های پرطرفداری نظیر پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی و… در این دانشگاه هاست زیرا این رشته های پرطرفدار تنها در دانشگاه های علوم پزشکی (دوره روزانه) و دانشگاه های پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد ارائه می شوند بنابراین پردیس های خودگردان طرفداران بسیار زیادی دارند اما توصیه اکید می کنیم که قبل از تصمیم گیری در مورد انتخاب پردیس های خودگردان حتما از شهریه بالای آن ها اطلاع حاصل نمایید مشاوران مبدا پیش تر مقاله زیر را پیرامون همین موضوع منتشر کرده اند.

شهریه پردیس خودگردان

سهمیه های کنکور سراسری

یکی از مواردی که اهمیت بسیار زیادی در سرنوشت قبولی داوطلبان کنکور دارد سهمیه های قبولی کنکور سراسری است که استفاده از آنها داوطلبان را در رسیدن به هدف نهایی یاری می دهد از آنجا که مبحث سهمیه های موثر در کنکور سراسری مبحث گسترده ای است در یک مقاله جداگانه توسط گروه آموزشی مبدأ بررسی شده است که جهت مطالعه آن می توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید.

سهمیه های کنکور سراسری

انتخاب رشته کنکور سراسری

دوره های بدون کنکور در انتخاب رشته کنکور سراسری (پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی)

هنگامی که دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری را ورق بزنید با کد رشته هایی رو به رو می شوید که در کنار آن ها عنوان پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی درج شده است برای این کد رشته ها نتیجه کنکور سراسری داوطلب هیچگونه تاثیری در پذیرش ندارد و تنها بر اساس معدل دیپلم و پیش دانشگاهی داوطلب پذیرش صورت می گیرد. این دوره های بدون کنکور در سال های دور تنها از طریق دانشگاه های پیام نور و دانشگاه های غیر انتفاعی دانشجو جذب می کردند اما در سال های اخیر از طریق دانشگاه های دولتی نیز این اقدام صورت می گیرد که پر رونق ترین پذیرش برای رشته های گروه پزشکی بدون کنکور است که دانشگاه های علوم پزشکی  از طریق سوابق تحصیلی و با توجه به معدل داوطلبان دانشجو جذب می کنند که کلیات این رشته ها و نحوه ثبت نام در آن ها در زیر ارائه می شود لازم به ذکر است زمان ثبت نام برای این کد رشته ها نیز همانند زمان ثبت نام کنکور سراسری ۹۹ می باشد.

نحوه گزینش دانشجو (بومی گزینی ، کشوری و….)

یکی از سوالاتی که همه ساله در زمان انتخاب رشته برای داوطلبان و خانواده آن ها پیش می آید نحوه گزینش دانشجو است رشته های تحصیلی موجود در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری با توجه به نحوه گزینش به دسته های زیر تقسیم می شوند:

استانی : رشته هایی هستند که در اکثر استان ها گسترش داشته یا از نظر کاربردی به متخصصان بومی نیاز دارند.

ناحیه ای : رشته هایی هستند که در اکثر استان ها گسترش ندارند اما در چند استان مجاور که یک ناحیه تلقی می شوند وجود داشته باشند.

قطبی : رشته هایی هستند که در چند ناحیه مجاور که قطب تلقی می شوند رواج دارند.

کشوری : رشته هایی هستند که در اکثر قطب ها وجود نداشته اند و تنها در تعدادی از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ارائه می شوند. جداول زیر این تقسیم بندی را نشان می دهند.

تعیین استان بومی:

ملاک تعیین استان بومی برای داوطلبان کنکور سراسری بر اساس زیر است:

الف) در صورتی که محل اخذ مدرک سه سال آخر دبیرستان برای داوطلبان نظام قدیم و محل اخذ مدرک پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان برای داوطلبان نظام جدید یک استان باشد ، آن استان بومی داوطلب خواهد بود.

ب) در صورتی که محل اخذ مدرک سه سال داوطلب در یک استان نباشد ، استان محل تولد داوطلب به عنوان استان بومی داوطلب قلمداد می شود.

ج) اگر محل اخذ مدرک سه ساله آخر دبیرستان داوطلب خارج از کشور باشد محل تولد وی استان بومی خواهد بود و چنانچه محل تولد نیز خارج از کشور باشد تهران به عنوان استان بومی در نظر گرفته می شود.

انتخاب رشته کنکور سراسری

گزینش در دوره های مختلف کنکور سراسری پس از کسر سهمیه ۲۵% ای سهمیه ایثارگران به دو طریق زیر صورت می گیرد:

کشوری : در این رشته ها ظرفیت هرکد رشته محل به نسبت شرکت کنندگان سهمیه های مناطق یک ، دو ، سه و خانواده شهدا تعیین می شود.

بومی : در رشته هایی که گزینش آن ها بومی (قطبی ، ناحیه ای ، استانی) است حدود ۲۰% ظرفیت به داوطلبان آزاد و مابقی ظرفیت به نسبت سهمیه های مناطق یک ، دو و سه و خانواده شهدا در بوم مربوطه تخصیص می یابد. اما برای رشته های پرمتقاضی این میزان متفاوت است و ۴۰% ظرفیت باقیمانده به داوطلبان آزاد تخصیص می یابد ضمنا نیمی از ظرفیت  خالی مانده سهمیه رزمندگان  نیز به داوطلبان آزاد اختصاص داده می شود.

جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی مبدأ در خصوص این مطلب، می توانید از سراسر کشور با تلفن ثابت با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

                                                   ۹۰۹۹۰۷۶۵۶۷

                                         تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

همچنین ببینید

رتبه اتاق عمل سهمیه 5 درصدی ایثارگران

رتبه اتاق عمل سهميه ۵ درصدی ايثارگران سال ۹۷-۹۸

رتبه اتاق عمل سهميه ۵ درصدی ایثارگران در یکی دو سال پیش حکم طلا رو …

۱۰ نظر

  1. سلام ببخشید با ۳۲هزار منطقه دو به پیراپزشکی ازاد یا اموزش ابتدایی امید هست؟

  2. سلام با رتبه ۱۴۵۷۰ رشته تجربی کجا قبول میشم؟

  3. با رتبه ۱۲۰۰۰ انسانی چیزی قبول میشم. اصلا امید ندارم:(((( خدایا دوباره سال بعد

    • مشاوران مبدأ

      سلام، به صورت کلی شانس قبولی در برخی رشته ها برای شما وجود دارد. با کارشناسان مبدأ جهت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید

  4. سلام. خسته نباشید… من تجربی نظام قدیم کنکور دادم. یکی از شهرای اطراف تبریزم و منطقه ۳حساب میشیم ولی کارنامه مو با احتساب منطقه یک رد کردن… دلیلش چیه؟ کد ملیم برا تهرانه ممکنه دلیلش این باشه؟

  5. سلام ببخشید با تراز ۷۴۳۰۰ در زیر گروه ۱ در سهمیه ۵٪ رشته تجربی
    اصفهان و کاشان شانسی هست؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *