معافیت کفالت مادربزرگ

یکی از انواع معافیت از خدمت سربازی معافیت کفالت است در مقالات قبلی شرایط کلی معافیت کفالت را ذکر کردیم همچنین شرایط اختصاصی معافیت کفالت پدربزرگ (کفالت جد) را شرح دادیم و در این مقاله نیز مشاوران مبدا شرایط اختصاصی معافیت کفالت مادربزرگ (کفالت جده) را شرح خواهند داد از این جا تا انتهای مقاله هرگاه که از کفالت مادر بزرگ سخن به میان آوردیم منظور مادر بزرگ پدری و مادری است زیرا در اصل ماجرا تفاوتی بین این دو نوع معافیت ( پدری و مادری) وجود ندارد.

جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی مبدأ در خصوص این مطلب، می توانید از سراسر کشور با تلفن ثابت با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

                                                   ۹۰۹۹۰۷۶۵۶۷

                                         تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

شرایط اصلی برای معافیت کفالت مادربزرگ (کفالت جده)

  1. مادر بزرگ دارای همسر نباشد (به علت طلاق یا فوت همسر )
  2. مادربزرگ دارای فرزند سالم نباشد (سالم بودن فرزند در ادامه توضیح داده می شود)
  3. مشمول تنها نوه سالم مادربزرگ باشد.(سالم بودن در ادامه توضیح داده می شود)

تبصره درباره همسر مادربزرگ : چنانچه همسر مادربزرگ در حبس باشد مشمول هرگز نمی تواند از معافیت کفالت استفاده نماید، به عبارت دیگر تنها در شرایطی می توان کفیل مادربزرگ شده که همسر وی مرحوم شده باشد و یا وی را طلاق داده باشد.

معافیت کفالت مادربزرگ

منظور از سالم بودن در موارد فوق:

منظور از سالم بودن در مورد ۲ : برای بهره مندی از معافیت کفالت مادربزرگ پدری ، باید یکی از دوحالت زیر درباره عموها و عمه های مشمول برقرار باشد :

الف) عموها و عمه های مشمول فوت کرده باشند.

ب) به تشخیص پزشک مورد تایید نظام وظیفه عموها و عمه های مشمول دارای سلامت کافی (روانی یا جسمانی) به منظور مراقبت از مادر بزرگ نباشند.

برای مادر بزرگ مادری نیز شروط الف و ب باید برای دایی ها و خاله های مشمول برقرار باشد.

منظور از سالم بودن در مورد ۳ : در این مورد چنانچه مشمول بخواهد از معافیت کفالت جده پدری برخوردار شود باید پسر عمه و پسرعمو نداشته باشد و یا به تشخیص پزشک مورد تایید نظام وظیفه پسر عمه ها و پسر عموهای وی از سلامت جسمانی و روحی برای مراقبت از مادربزرگ برخوردار نباشند. برای جده مادری نیز باید شروط فوق برای پسر دایی ها و پسرعموهای وی برقرار باشد.

لازم به ذکر است زنده بودن مادر مشمول برای معافیت مادر بزرگ پدری و زنده بودن پدر مشمول برای استفاده از معافیت مادربزرگ مادری مانعی نمی باشد.

بدیهی است که این نوع معافیت نیز همانند سایر معافیت های کفالت از نوع دائم بوده و اعتبار آن در زمان صلح می باشد برای آگاهی از آخرین قوانین معافیت کفالت کانال تلگرام مبدا را دنبال فرمائید.

همچنین ببینید

معافیت کفالت پدر

معافیت کفالت پدر

در مقالات قبلی پیرامون معافیت کفالت صحبت کردیم و کفالت پدر بزرگ و کفالت مادر …

۳ نظر

  1. ببخشید قبل از ۱۸ سال هم میشه تشکیل پرونده داد؟

  2. برادر من ۱۷ سالشه میخواد برای تشکیل پرونده اقدام کنه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *