معافیت کفالت پدربزرگ

یکی از انواع معافیت از خدمت سربازی معافیت کفالت است در مقالات قبلی شرایط کلی معافیت کفالت را ذکر کردیم  و در این مقاله نیز مشاوران مبدا شرایط اختصاصی معافیت کفالت پدربزرگ (کفالت جد) را شرح خواهند داد از این جا تا انتهای مقاله هرگاه که از کفالت پدر بزرگ سخن به میان آوردیم منظور پدر بزرگ پدری و مادری است زیرا در اصل ماجرا تفاوتی بین این دو نوع معافیت ( پدری و مادری) وجود ندارد.

جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی مبدأ در خصوص این مطلب، می توانید از سراسر کشور با تلفن ثابت با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

                                                   ۹۰۹۹۰۷۶۵۶۷

                                         تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

شرایط اصلی برای معافیت کفالت پدربزرگ (کفالت جد)

  1. پدربزرگ فرزندی نداشته باشد.
  2. فردی که متقاضی معافیت کفالت پدر بزرگ است بایستی تنها نوه مشمول وی باشد.
  3. حداقل سن پدربزرگ بایستی ۷۰ سال بوده و طبق اعلام نظر کمیسیون پزشکی نظام وظیفه نیازمند مراقبت باشد.

معافیت کفالت پدربزرگ دارای شرایط خاصی است که بسیار وابسته به وضعیت بستگان مشمول است

معافیت کفالت پدربزرگ

شرایط بستگان مشمول جهت استفاده از معافیت کفالت پدر بزرگ

گفتن این موضوع شاید کمی عجیب باشد اما شرط اصلی استفاده از معافیت کفالت پدر بزرگ این است که مشمول از ناحیه وی بستگانی نداشته باشد! به عنوان مثال اگر شخص می خواهد کفیل پدربزرگ پدری خویش شود نباید عمه و عمو داشته باشد یا اگر قصد دارد تا کفیل پدربزرگ مادری خویش شود نباید خاله و دایی داشته باشد.در واقع پدربزرگ بایستی فاقد هرگونه فرزندی باشد که این شامل فوت نیز می شود.

تبصره : در شرایط خاص چنانچه پدربزرگ مشمول دارای فرزندی باشد که طبق رای قوه قضائیه حبس ابد است بنابر موافقت سازمان وظیفه عمومی می تواند از معافیت کفالت پدربزرگ پدری استفاده کند.

نکات تکمیلی معافیت کفالت پدر بزرگ

  1. داشتن پدر برای فرد مشمول مانع استفاده از این نوع معافیت نیست.(بدیهی است که این بند مربوط به پدربزرگ مادری است.)
  2. در ابتدای مقاله ذکر شد که شرط حداقل سن ۷۰ است اما چنانچه پدربزرگ کمتر از ۷۰ سال سن داشته باشد در شرایطی که طبق اعلام نظر کمیسیون پزشکی سازمان وظیفه عمومی شرایط جسمانی وی وخیم اعلام گردد می توان پرونده معافیت کفالت را به جریان انداخت.
  3. معافیت کفالت پدر بزرگ قابل برگشت است بدین مفهوم که چنانچه یک نوه پدربزرگ یکبار کفیل وی شده باشد و فوت کرده باشد یا طبق اعلام کمیسیون پزشکی نظام وظیفه از لحاظ سلامت در وضعیت وخیم شناخته شود یک نوه دیگر توانایی استفاده مجدد ازمعافیت را دارد و می تواند کفیل پدربزرگ خود شود.

بدیهی است که این نوع معافیت نیز همانند سایر معافیت های کفالت از نوع دائم بوده و اعتبار آن در زمان صلح می باشد برای آگاهی از آخرین قوانین معافیت کفالت کانال تلگرام مبدا را دنبال فرمائید.

همچنین ببینید

معافیت کفالت پدر

معافیت کفالت پدر

در مقالات قبلی پیرامون معافیت کفالت صحبت کردیم و کفالت پدر بزرگ و کفالت مادر …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *