تحصیل رایگان و شرایط لازم جهت شرکت مجدد در کنکور سراسری

یکی از مواردی که دغدغه بسیاری از داوطلبان شرکت در کنکور سراسری است تحصیل رایگان در رشته های مختلف است بدیهی است که هر شخص در وهله اول تمایل دارد که تحصیل رایگان داشته باشد و بدون پرداخت شهریه در رشته دلخواه خود تحصیل کند و فارغ التحصیل شود حالتی را تصور کنید که عرصه رقابت برای یک رشته بسیار تنگ و نفس گیر بوده و نیز شهریه پرداختی در دوره های پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد بسیار سرسام آور باشد در این حالت میل درونی به تحصیل رایگان اهمیت دوچندان می یابد این حالت برای رشته های پرطرفدار گروه پزشکی یعنی پزشکی ، دندانپزشکی و داروسازی کاملا صادق است. برای داوطلبی که نخستین بار در کنکور شرکت می کند مسیر کاملا مشخص و واضح است که بایستی با کسب درصد مناسب در هر درس رتبه مورد نیاز در رشته دلخواه خود را کسب کند برای اطلاع از درصد لازم برای قبولی در رشته های پرطرفدار گروه پزشکی بر می توانید اینجا را کلیک کنید. اما موضوع چالش برانگیز پیرامون تحصیل رایگان در رشته های پزشکی مخصوص داوطلبانی است که برای بار دوم در کنکور سراسری شرکت می کنند که این موضوع به تفصیل در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد.

جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی مبدأ در خصوص این مطلب، می توانید از سراسر کشور با تلفن ثابت با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

                                                   ۹۰۹۹۰۷۶۵۶۷

                                         تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

تحصیل رایگان و مجدد در رشته پزشکی

سناریو اول

حالتی را تصور کنید که داوطلب یک بار در کنکور سراسری شرکت کرده است و یک مدرک کارشناسی در یکی از دوره های غیر روزانه اعم از شبانه ، پردیس خودگردان ، غیر انتفاعی ، پیام نور ، دانشگاه آزاد دارد حال چنین داوطلبی می خواهد در یکی از سه رشته پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی تحصیل رایگان داشته باشد در چنین حالتی از لحاظ قانونی و دفترچه کنکور سراسری هیچگونه مانعی بر سر راه داوطلب وجود نخواهد داشت.

تحصیل رایگان

سناریو دوم

حالتی را تصور کنید که داوطلب یک مدرک کارشناسی در یک دوره روزانه دارد در این حالت داوطلب تمایل دارد در یکی از سه رشته پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی تحصیل رایگان داشته باشد در این حالت بر طبق ضوابط موجود در دفترچه کنکور سراسری هر داوطلب حق دارد در هر مقطع تحصیلی تنها یک مرتبه تحصیل رایگان داشته باشد. این قانون تا سال ۱۳۹۲ به طور تمام و کمال اجرا می شد و هیچگونه اعتراضی بر علیه آن صورت نگرفت اما در این سال برای نخستین بار شکایتی بر علیه این موضوع صورت گرفت که شاکی سرکار خانم مریم بهتاش بود که دارای مدرک لیسانس روزانه حقوق از دانشگاه شیراز بود و در آزمون سراسری در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک پذیرفته شده بود که با تنظیم شکایتی به دیوان عدالت اداری کشور این رای را به نفع خود بازگرداند (برای مطالعه متن شکایت و پاسخ خانم مریم بهتاش اینجا را کلیک کنید) بنابراین از تارخ مذکور به بعد چنانچه داوطلب یک مدرک کارشناسی روزانه داشته باشد و بخواهد مجددا در یکی از سه رشته پزشکی ، دندانپزشکی و داروسازی تحصیل رایگان داشته باشد می تواند با شکایت به دیوان عدالت اداری و اتکا به دادنامه ۷۳۴ دیوان خود را از پرداخت شهریه معاف کند. (جهت مشاهده مشروح این دادنامه می توانید به وبسایت divan-edalat.ir مراجعه فرمائید.

دارندگان مدرک ارشد و دکتری دوره های روزانه نیز از قاعده فوق مستثنی نیستد هر چند تا قبل از سال ۹۵ دارندگان مدرک ارشد و دکتری در دوره های روزانه از تحصیل مجدد و رایگان محروم شده بودند اما از سال ۹۵ این موضوع منتفی شد و تنها مدرک کارشناسی لحاظ می گردد.

تحصیل رایگان و مجدد در رشته های غیر پزشکی

برای تحصیل مجدد در رشته های غیر پزشکی این امکان وجود نداشته و تنها با مقوله انصراف از دانشگاه هنگامی که داوطلب دانشجو باشد می توان تحصیل مجدد و رایگان در رشته های غیر پزشکی را انجام داد ، در این قسمت ذکر یک نکته برای داوطلبان آقا بسیار ضروری است و آن توجه به موضوع انصراف از دانشگاه و نظام وظیفه است که بایستی در زمان ثبت نام کنکور سراسری به آن توجه ویژه داشته باشند.

جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی مبدأ در خصوص این مطلب، می توانید از سراسر کشور با تلفن ثابت با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

                                                   ۹۰۹۹۰۷۶۵۶۷

                                         تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

همچنین ببینید

رتبه علوم آزمایشگاهی سهمیه 5 درصدی

رتبه علوم آزمایشگاهی سهمیه ۵ درصدی ایثارگران سال ۹۷-۹۸

رتبه علوم آزمایشگاهی سهمیه ۵ درصدی ایثارگران در یکی دو سال پیش حکم طلا رو …

۴ نظر

  1. میشه قبل از اتمام رشته های دکتری حرفه ای در یک رشته پایین تر مثلا کاردانی شرکت کرد ؟

    • مشاوران مبدأ

      سلام، قبل از اتمام و زمانی که شما دانشجو هستین باید ابتدا انصراف بدین بعدا اقدام کنین اما توجه داشته باشین که تحصیل رایگان برای کاردانی امکانپذیر نیست و بشرطی هم میتونین اینکارو بکنین که مشکل نظام وظیفه نداشته باشین یا معافیت داشته باشین و یا پایان خدمت.

  2. سلام وقتتون بخیر
    آیا این امکان وجود دارد که پس از اتمام یک دوره کارشناسی بلافاصله دوره دیگر را آغاز کرد؟ مثلاً ۱۴۰۱ فارغ التحصیل شد و در کنکور ۱۴۰۱ شرکت کرد و مهر همان سال به دانشگاه رف؟

    • مشاوران مبدأ

      سلام
      بله مشکلی وجود نداره فقط نکته مهم اینه که شما هنگام ثبت نام تو دانشگاه جدید،فارغ التحصیل شده باشید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *