سهمیه های کنکور سراسری

سهمیه های کنکور سراسری یکی از موضوعات مهم در هنگام ثبت نام کنکور سراسری است، برای استفاده از سهمیه های مندرج در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری بایستی علاوه بر آشنایی با انواع سهمیه ها و تبصره های موجود بر شرایط اختصاصی بهره مند شدن  هریک از سهمیه های کنکور  سراسری به خوبی مسلط باشید . در سال های گذشته به کرات مشاهده شده است که داوطلب علی رغم دارا بودن شرایط استفاده از یک سهمیه خاص به علت عدم آگاهی کافی در هنگام ثبت نام کنکور سراسری سهمیه مربوطه را انتخاب ننموده و از امتیاز آن محروم مانده اند، به همین دلیل در این مقاله مشاوران مبدا شرایط کلی سهمیه های کنکور سراسری و نحوه تأثیر  آنها را توضیح خواهند داد.

جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی مبدأ در خصوص این مطلب، می توانید از سراسر کشور با تلفن ثابت با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

                                                   ۹۰۹۹۰۷۶۵۶۷

                                         تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

سهمیه های کنکور سراسری و میزان تأثیر هر یک از آنها

در فرآیند انتخاب رشته کنکور سراسری هنگامی که سخن از سهمیه به میان می آید ذهن داوطلبان کنکور به سمت یک امتیاز خاص روانه می شود ، امتیازی که دیگران قادر به استفاده از آن نیستند! این ذهنیت درباره همه موارد صدق نمی کند در زیر به معرفی سهمیه های کنکور سراسری و نحوه اثر گذاری هر یک از آنها در کارنامه کنکور سراسری و انتخاب رشته داوطلبان خواهیم پرداخت.

سهمیه مناطق

سهمیه مناطق به قشر یا گروهی خاص از داوطلبان کنکور سراسری اشاره ندارد و تمامی داوطلبان شرکت در کنکور سراسری می توانند از این سهمیه استفاده کنند ، این سهمیه با توجه به شهرها و استانهای کشور در سه گروه سهمیه منطقه ۱ ، منطقه ۲ و منطقه ۳ جای می گیرد و داوطلبان کنکور (اعم از نظام قدیم یا نظام جدید) بنابر اینکه سه سال آخر دبیرستان را در کدام استان گذرانده اند در یکی از این سه دسته جای می گیرند میزان تأثیر این سهمیه ها نیز متفاوت است و بر اساس جمعیت مناطق مشخص می گردد که در مقاله انتخاب رشته کنکور سراسری به تفصیل به آن پرداخته شده است. برای مشاهده رتبه قبولی رشته های پرطرفدار این گروه روی لینک های زیر کلیک کنید.

رتبه قبولی پزشکی دانشگاه دولتی ۹۹

رتبه قبولی دندانپزشکی دانشگاه دولتی ۹۹

رتبه قبولی داروسازی دانشگاه دولتی ۹۹

سهمیه ایثارگران

سهمیه ایثارگران به دو گروه اصلی تقسیم می شود :

سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران

۲۵ درصد ظرفیت اعلام شده از هر کد رشته محل در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری شامل  حال همسر و فرزندان شهدا ، مفقودالاثر و آزادگان می شود، همچنین همسر و فرزندان جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و خود عزیزان جانباز نیز مشمول این سهمیه می شوند.

نکته : حد نصاب لازم برای استفاده از این سهمیه کسب ۷۰ درصد نمره تراز آخرین نفر قبولی با سهمیه عادی در هر کد رشته محل است. برای مشاهده رتبه قبولی رشته های پرطرفدار این گروه کلیک کنید.

رتبه قبولی پزشکی سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران

رتبه قبولی دندانپزشکی سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران

رتبه قبولی داروسازی سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران

سهمیه ۵ درصدی ایثارگران

۵ درصد ظرفیت هر کد رشته محل موجود در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری به مشمولان این سهمیه اختصاص می یابد سهمیه ۵ درصدی ایثارگران که در سال های اخیر به لیست سهمیه ها اضافه شده است به دو گروه زیر اختصاص می یابد:

  1. همسر و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد ( خود عزیزان جانباز نیز مشمول این سهمیه می شوند)
  2. همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه

نکته : شرط لازم برای استفاده از این سهمیه کسب ۷۰ درصد نمره تراز آخرین نفر قبولی با سهمیه عادی در هر کد رشته محل است. برای مشاهده رتبه قبولی رشته های پرطرفدار این گروه کلیک کنید.

رتبه قبولی پزشکی سهمیه ۵ درصدی ایثارگران

رتبه قبولی دندانپزشکی سهمیه ۵ درصدی ایثارگران

رتبه قبولی داروسازی سهمیه ۵ درصدی ایثارگران

سهمیه خانواده شهدا

از میان سهمیه های کنکور سراسری ، سهمیه خانواده شهدا تنها سهمیه ای است که درباره ظرفیت تخصیص یافته و حدنصاب لازم برای استفاده از آن هیچ گونه اشاره ای در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری به آن نشده است. این سهمیه شامل حال پدر ، مادر ، برادر وخواهر شهیدان می شود.

نکته بسیار مهم : همسر و فرزند شهید مشمول استفاده از  سهمیه خانواده شهدا نمی شوند و بایستی از سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران استفاده نمایند.

سهمیه رزمندگان

سهمیه رزمندگان به رزمندگان بسیجی ، جهادگران جهاد کشاورزی و رزمندگان ستاد کل نیروهای مسلح تعلق می یابد مشروط بر آنکه این عزیزان در سال های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۸ حداقل شش ماه حضور فعال در جبهه های حق علیه باطل را در کارنامه خود داشته باشند.

نکته : شرط استفاده از این سهمیه کسب حداقل ۷۵ درصد از نمره تراز آخرین فرد قبولی فرد با سهمیه عادی در هر کد رشته محل است.

سهمیه کارمندان

سهمیه های کنکور سراسری شامل تمامی دوره ها اعم از روزانه ، شبانه ، پردیس خودگردان و پیام نور و غیرانتفاعی می شود اما از این میان سهمیه کارمندان تنها به داوطلبان تحصیل در دوره های نوبت دوم (شبانه) تخصیص می یابد مشروط بر آنکه داوطلب کارمند رسمی وزارت علوم بوده و در دانشگاه ها و یا موسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم فعالیت کند این سهمیه محدودیت سنی داشته و متقاضی استفاده از آن بایستی در هنگام ثبت نام کنکور سراسری دارای ۳۵ سال سن (تمام) باشد.

نکته ۱ : متقاضی استفاده از این سهمیه تنها می تواند در شهر محل کار خود به دانشگاه برود.

نکته ۲ : از میان ظرفیت دوره های نوبت دوم (شبانه) میزان ۱۰ درصد به سهمیه کارمندان اختصاص داده می شود.

سهمیه مناطق سیل زده

سهمیه مناطق سیل زده که اخیرا به لیست سهمیه ها اضافه شده است و تنها مخصوص داوطلبان آسیب دیده در سیل است که پس از اعلام نتایج کنکور ۹۹ در فرآیند انتخاب رشته ۹۹ همانند مناطق زلزله زده محاسبه شده و ۵ درصد ظرفیت مازاد به داوطلبان این مناطق اختصاص می یابد.

نکته مهم : سهمیه مناطق سیل زده فقط برای دانشگاه های استان سیل زده مربوطه لحاظ شده و شامل حال سایر دانشگاه های سایر استان ها نمی شود.

در این مقاله سعی بر آن شد تا سهمیه های موثر در کنکور سراسری به طور مفصل و مفید شرح داده شود امید است تا داوطلبان عزیز با مطالعه این مقاله فرآیند ثبت نام کنکور سراسری را با موفقیت پشت سر گذارند ، لازم به ذکر است در این مقاله صحبتی از سهمیه هیئت علمی به میان نیامد زیرا این سهمیه در زمان ثبت نام کنکور سراسری اعمال نشده و پس از اعلام نتایج کنکور سراسری و نیز اتمام فرآیند انتخاب رشته کنکور و مشخص شدن محل قبولی داوطلب با توجه به بحث های انتقالی صورت می پذیرد و از حوصله این مقاله خارج است هر چند در صورت داشتن سوال درباره استفاده از سهمیه هیئت علمی می توانید در ذیل همین مطلب و یا از طریق تماس با مشاوران مبدا سوالات خود را در میان بگذارید.

با توجه به زمان تعویق کنکور ۹۹ و مهلت ثبت نام مجدد کنکور ۹۹ که توسط سازمان سنجش اعطا گردید این فرصت وجود دارد تا داوطلبان مجددا نسبت به ویرایش اطلاعات ثبت نامی خود پرداخته و چنانچه در این فاصله مشمول سهمیه  می شوند در بازه زمانی ای که در هفته آخر اردیبهشت ماه ۹۹ توسط سازمان سنجش اعلام خواهد شد نسبت به اعمال سهمیه اقدام نمایند برای آگاهی از تاریخ دقیق مهلت ویرایش اطلاعات کنکور ۹۹ می توانید عضو کانال تلگرام مبدا شده و یا پیج اینستاگرام مبدا را دنبال فرمائید.

همچنین ببینید

رتبه اتاق عمل سهمیه 5 درصدی ایثارگران

رتبه اتاق عمل سهميه ۵ درصدی ايثارگران سال ۹۷-۹۸

رتبه اتاق عمل سهميه ۵ درصدی ایثارگران در یکی دو سال پیش حکم طلا رو …

۲ نظر

  1. با سلام و عرض ادب.
    سؤالی داشتم از خدمتتون.
    فردی سال های ۹۶_۹۷_۹۸ با سهمیه ۵٪ ایثارگری در کنکور سراسری شرکت کرده اما تنها در سال ۹۷ یه رشته شبانه قبول شد!
    ثبت نام هم کرد اما بعد انصراف داد!
    حالا برای کنکور ۹۹ میتونه مجددا از سهمیه ۵٪ استفاده کنه یا خیر؟
    شدیدا به پاسخگوییتون نیازمندیم!
    ممنون میشم در اسرع وقت پاسخمو بدید.
    در پناه حق.

    • مشاوران مبدأ

      سلام
      بله میتونه استفاده کنه چون سهمیه در دوره شبانه ثبت نام شده بوده اما برای دوره های روزانه سهمیه محفوظ مونده و در سال ۹۹ قابل استفاده هست.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *