چگونه معافیت پزشکی بگیریم؟

معافیت پزشکی در میان انواع معافیت‌های سربازی به عنوان خاص ترین معافیت شناخته می‌گردد، دلیل این امر نیز پیچیدگی فرآیند معافیت پزشکی و تبصره‌های فراوان در موارد این معافیت است، در این مقاله مشاوران مبدا کلیات معافیت پزشکی و مراحل ثبت و رسیدگی به درخواست را توضیح داده و در مقالات و فرصت‌های بعدی به تفصیل تمام موارد و تبصره‌های مربوط به این معافیت را شرح خواهند داد تا مخاطبان بتوانند به راحتی و با آگاهی کامل از تمامی موارد و قوانین درخواست خود را به سازمان وظیفه عمومی ناجا ابلاغ نمایند.

کلیات معافیت پزشکی

بزرگترین وجه تمایز این معافیت با سایر معافیت‌هایی نظیر معافیت کفالت (انواع کفالت شامل : کفالت پدر، کفالت پدربزرگ،کفالت مادربزرگ و…) مفاد اولیه این قانون است که دال بر سلامت یا عدم سلامت جسمانی شخص مشمول است ، بدین ترتیب که در سایر معافیت‌ها فرد می‌تواند بدون هیچگونه محدودیت جسمانی موفق به اخذ معافیت گردد اما در معافیت پزشکیفرد مشمول بایستی دارای شرایط جسمانی خاصی باشد، طبق ماده ۳۹ قانون وظیفه عمومی کلیه مشمولان به چهار دسته تقسیم می‌شوند :

  1. مشمولانی که از نظر جسمی و روانی سلامتی کامل دارند.
  2. مشمولانی که معاف از رزم هستند، بدین مفهوم که اختلال جسمانی (نقص عضو یا بیماری) آنها خفیف بوده و در  امور غیر رزمی قادر به خدمت رسانی هستند.
  3. مشمولانی که به دلیل بیماری و یا نقص عضو به طور موقت از انجام دوره سربازی معاف هستند. (تمامی امور رزمی و غیر رزمی)
  4. مشمولانی که به دلیل بیماری و یا نقص عضو به طور دائم معاف از انجام دوره سربازی هستند. بیماری این گونه افراد معمولا حاد و شدید است.

مورد اول مربوط به سربازان عادی است که بایستی بدون کم و کاست خدمت سربازی خود را به انجام رسانند. موزد دوم نیز واضح است که فرد به غیر از امور رزمی در باقی موارد تفاوتی با سایر سربازان عادی ندارد این دسته در دوره دو ماهه آموزشی به غیر از رژه و اردوگاه بایستی سایر کلاس‌های تئوری و امور نظامی نظیر نظام جمع، خبردار و… همانند سایر سربازان بگذرانند.اما مورد سوم داستان متفاوتی دارد و واژه موقت در مفاد معافیت پزشکی تعریف مشخصی دارد بدین ترتیب که ابتدا شورای پزشکی زمان موقتی که از یک هفته تا یک سال متغیر است را تعیین می‌نماید که تنها در این مدت فرد مشمول معافیت دارد و پس از آن بایستی مجددا شورای پزشکی تشکیل شده و معافیت تمدید و یا لغو گردد، لازم به ذکر است معافیت تنها برای دوبار قابل تمدید است و برای بار سوم معافیت پزشکی دائم به شخص اعطا خواهد شد.در مورد چهارم نیز به تشخیص شورای پزشکی اختلال جسمی فرد به حدی بالا بوده که مستقیما مشمول معافیت پزشکی دائم می‌گردد.

لازم به ذکر است در تمامی این موارد  برای محرز شدن معافیت پزشکی مشمول شورای پزشکی متشکل از سه پزشک نیروهای مسلح است که رای اکثریت این پزشکان معتبر است در مواردی که به هر دلیلی پزشک نیروهای مسلح در دسترس نباشد ناجا از پزشکان مورد تأیید در شورای پزشکی استفاده می‌نماید.

 

جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی مبدأ در خصوص این مطلب، می توانید از سراسر کشور با تلفن ثابت با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

                                                   ۹۰۹۹۰۷۶۵۶۷

                                         تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

مراحل ثبت درخواست معافیت

  •  ۱٫ دريافت دفترچه راهنماي خدمت وظيفه عمومي از دفاتر خدمات الكترونيك انتظامي (پلیس+۱۰)بمنظور تنظيم و تكميل مدارك مورد نياز .
  • ۲٫ مراجعه به یکی از پزشکان معاین اولیه و تکمیل برگه معاینه اولیه توسط پزشک.
  • ۳٫ قبل از مراجعه به نزد پزشک معاین اولیه می بایست ابتدا برگه خود اظهاری سوابق بیماری مشمول که در پشت برگ معاینه اولیه قرار دارد را به دقت تکمیل و آن را به پزشک ارایه نمایند.
  • ۴٫ ثبت درخواست در سيستم توسط كاربر پليس +‌۱۰و عودت کلیه مدارک به مشمول جهت نگهداری و ارایه به شورای پزشکی .
  • ۵٫ ارسال برگ معرفي به بيمارستان از طريق پست به آدرس مشمول.
  • ۶٫ مراجعه فرد به بيمارستان جهت انجام معاينات تخصصي.
  • ۷٫ ارسال جوابيه بيمارستان (‌نظريه تخصصي ) به حوزه رسيدگي كننده.
  • ۸٫ ارسال دعوتنامه به آدرس مشمول جهت حضور در شوراي پزشكي.
  • ۹٫ برگزاري جلسه شوراي پزشكي .
  • ۱۰٫در صورتي كه شخص معاف دائم شناخته شود از كارت معافيت برخوردار شده و در صورتي كه سرباز يا معاف از رزم شناخته شود برگ آماده بخدمت براي وي صادر و ارسال ميگردد .

تبصره: مشمولاني كه داراي نقص عضو يا بيماريهاي قابل مشاهده مي باشند نيازي به مراجعه به بيمارستان نخواهند داشت.

انواع معافیت پزشکی

معافیت پزشکی انواع گوناگونی دارد که در این مقاله تنها به معرفی دسته‌های متفاوت می‌پردازیم و در نوشته‌های بعدی توضیحات هر کدام به تفصیل آورده خواهد شد :

ماده بیماری عنوان بیماری ماده بیماری عنوان بیماری
بخش اول بیماریهای عمومي بخش دهم خون وانكولوژي(بدخیمی ها)
بخش دوم بیماریهای غدد مترشحه و داخلی بخش یازدهم دستگاه ادراري و تناسلي
بخش سوم پوست و بافتهاي زير پوست بخش دوازدهم فك ودهان ودندان
بخش چهارم داخلي مغز و اعصاب(نورولوژي) بخش سیزدهم چشم وعوارض بينايي
بخش پنجم اعصاب و روان بخش چهاردهم گوش و حلق وبيني
بخش ششم جراحي مغز و اعصاب بخش پانزدهم قلب وعروق
بخش هفتم ريه و قفسه صدري بخش شانزدهم روماتولوژي وبافت همبند
بخش هشتم بیماریهای استخوان(اسکلت) بخش هفدهم عفوني
بخش نهم شكم و دستگاه گوارش و جراحي عمومي

از آنجا که که معافیت پزشکی دارای قوانین و تبصره‌های گوناگون است هر گونه ابهام در موارد بالا را ذیل همین مطلب و یا از طریق اینستاگرام نظام وظیفه با مشاوران مبدا در میان بگذارید.

۴ نظر

  1. با سلام
    اگر غیبت داشته باشیم بازم میتونیم معافیت بگیریم؟ ممنون

  2. من گوش پدرم یه مقدار سنگینه. می تونم از معافیت کفالت پدر استفاده کنم یا نه؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *